الخميس، 21 مايو 2015

                                                                        قصه روح الساحر الجزء الأول 
بطله القصه هي دينا من سينا تروي قصه حياتها الغريبه والمريبه التي أثارت الجدل واستضافها كل الاعلاميين وتبدأ قصه دينا حينما سافرت في رحله الي الشام مع والدها وصديق والدها الذي كانت لا تحبه لأنه كان يعمل في السحر الأسود وكانت نظراته لها حاده شيطانيه وكان حينما يتركهم والدها يهمس لها الساحر قائلا : انا اعبد الشيطان ستكوني صاحبه المملكه وستساعديني بجمالك ان تجذبي متطوعين لمنظمتنا فكانت تقول له : اتق الله يا ساحر انا اعبد الله وحده لا شريك له فيغضب الساحر ويتوعد لها ووصلوا الي ارض الشام ونزلوا في قصر واسع في دمشق واخذ والد دينا يتعلم من صديقه السحر وفسدت اخلاقه واصبح يترك ابنته مع الساحر وفي يوم من الأيام حاول الساحر ان يقترب من دينا اقترابا مريبا !!!! ولكن دينا احرقته بالنار فأخذ يتعذب الساحر وانطفأت الانوار وكان القصر يهتز واخذ يقول الساحر وهو يحترق : اتحرقيني يا دينا ؟ !! لسوف ترين عذابا شديدا واخذت دينا تبحث عن والدها لتهرب من القصر ولكن والدها كان يقفز من النافذه وحينما صرخت قال لها : حرقتي صديقي وتريدين حرقي ؟ !! فتعجبت دينا من والدها الذي لم يدافع عنها لم تعرف كيف ترد من تعجبها الشديد من والدها وقفز والدها ومات اما دينا فهربت بأعجوبه من القصر المظلم خائفه واخذت تجري الي ان وصلت الي ريف في دمشق فوجدها شاب سوري فقال لها : يا امرأه هل بك شيئا ؟ فقالت : نعم اني خائفه فقام الشاب بأخذها الي بيته لتنام قليلا وتركها في البيت وحدها وحينما نامت حلمت بكابوس ان الساحر يمسك برقبتها ويعذبها ولكنها وجدت شابا علي حصان ابيض ملثم الوجه يرفع سيفا مكتوب عليه الله اكبر ويقتل هذا الساحر القبيح واستيقظت دينا من نومها فوجدت فأر اسود يكلمها ويقول لها : دينا الساحر في انتظارك لتكوني صاحبه المملكه فصرخت فسمع الشاب صوتها فوجدها تشير الي الفأر وتصرخ فنظر الفأر الي الشاب والعجيب ان الفار الذي كان يخيف دينا نظر الي الشاب للحظات ثم اصابه الرعب وانصرف الفأر فسأل الشاب دينا : أأنت بخير ؟ فقالت : نعم شكرا علي مساعدتك فقال لها : ما اسمك ؟ فقالت : دينا وانت ؟ قال : منصور 
وما علاقتك بالسحره يا دينا ؟ 
فتعجبت دينا كيف عرف ان هذا الفأر ساحر ؟ 
فقال لها : انه لو كان فأرا لما نظر الي للحظات ولجري بسرعه ولكنه ساحر تأملني فهرب مني 
فقالت له : وما سر رعبه منك ؟ 
فقال لها : اصلي الفجر واطيع والدي 
وهنا عرفت دينا انه هذا الشاب الملثم الذي رأته في الحلم الذي سيقتل الساحر 
واخذها منصور ليريها دمشق واخذوا يتجولون وقضوا اوقاتا ممتعه ثم تزوجوا والعجب انه مرت سنين دون ان يروا الساحر هل ان الساحر قد صبر لكي يصبح اقوي ؟ !!
ولكن دينا عاشت سنينا سعيده قبل سنين المتاعب وفجأه وبينما هم يذاكرون لابنائهم اذا بالولد ينزف دما ويقول بصوت مرعب : انا سأنضم لمملكه الساحر يجب جميعا ان تأتوا معي فحاولت دينا منعه فضربها ضربه اوقعها مغشيه عليها وهو ما زال 7 سنوات !!! اما منصور الذي كان فارسا كان الولد اقوي منه واخذ منصور يحاول منعه ولكن الولد القي بالسكين في وجه منصور فأصيب منصور بالعمي وفجأه خرج الساحر ومعه الاف الجنود ويأمرهم بتقييد منصور ودينا واخذهم الي مملكه الشيطان 
الي اللقاء في الجزء الثاني 

الجمعة، 23 يناير 2015

قصه كرامه مسلم

والدي ووالدتي ربوني ان يبقي عندي كرامه وادافع عن الاسلام اتولدت في زمن فيه الناس بتخاف ربنا ناس فاهمه الدين صح عارفه الغايه المثلي من خلق البشر وهوه اعمار الكون بس كان حلم حياتي اللي اتمنيته اني اشوف اخر الزمان هل حيفضل حالنا زي كده ؟ بس قريت وعرفت ان احنا حنبقي في زمن فيه فتن وان العرب حيبقوا مذلولين 
انا عايش في الاندلس جنه المسلمين في الارض كتب وعلم وتقدم وتعايش مع الاخوه المسيحيين واليهود اللي فعلا عايز يتعلم التعايش يقرأ عن الاندلس حضاره عريقه ناس بتشتغل بجد محدش بيضيع وقته في تفاهات قلت ازاي العرب دول يتذلوا في يوم من الايام مستحيل بس الاحاديث موجوده قدامي فكان لازم اصدق ولكن مكذبش عليكوا كنت بشك واتمنيت اشوف اخر الزمان ده 
وكان اللي اتمنيته حصل مشيت في الشارع لقيت مكتوب قهوه الملحدين !!! شفت حجاب غريب لا لا ده مش حجاب ده مش لبس محجبه ابدا مقدرش اوصفلكوا المنظر اتمنيت ميكنش حقيقي شفت دماء العرب في الشوارع كلها شفت العربي معندهوش كرامه شفت الجوامع بتشتكي من قله المصلين شفت ناس بتعبد الشيطان شفت ناس بتنافق شفت شرع ربنا مش متطبق شفت اباده للمسلمين شفت ناس بتصرخ من البرد ده انا كنت في زمن اتحركت فيه جيوش المسلمين علشان تنقذ اسيره واحده دلوقتي الناس كلهم مذلولين شفت ممارسه ما يغضب الله في شاشه بقي اسمه فن وشفت حاجات كتير في امه محمد شفت انها مش بتصنع حتي القلم اللي تكتب بيه وقفت بعد كل الصدمات دي قعدت في قهوه الملحدين علي اساس ان مكنش فيه مكان قريب ارتاح فيه والشباب قعدوا يسالوني انت ملحد ؟ قلتلهم : لا انا مسلم الحمد لله  قعدوا يشتموا في ديني كنت عايز اقوم اتعارك معاهم بس تماسكت غضبي وناقشتهم نقاش طويل جدا مؤنين بنظريات زي الانفجار الكوني العظيم بس برضه مبيقولوش مين اللي عمل الانفجار الكوني ؟ وريتهم اعجازات القرأن ورديت عليهم بكلام الفلاسفه الغرب اللي اكدوا علي وجود خالق لا لا مش دي امه محمد 
روحت المكان اللي بيصوروا فيه احد الافلام الخبيثه لقيت فيلم عصبني جدا لدرجه اني اتسببت بمشكله معاه قالي : انت راجل متخلف مش متحضر
قلتله : ايه التحضر في اللي بتعملوه هوه مش الفن انك ترتقي بيا ؟ فين الرقي بقي في اني اقدم قله ادب وسفاله زي دي ؟ !!!!!!!!!!!!!!!  
بس هما تجار الفن بقي وشفت اشباه شيوخ شفت اللي يقري كتاب بقي شيخ وعالم 
شفت الجاهل بقي سياسي 
شفت ملحدين بيتكلموا في وسائل الاعلام 
شفت فساد وذل
شفت الرسول بيتهان علي النت من غير ما حد يتكلم قلت لازم تحصل ثوره 
بس بنادي في ناس ميته ناس مغيبه 
ناس قيمتها صفر في المجتمع 
دخلت افلام اجنبي لقيتها محترمه لقيت الغرب متقدم عننا يااااااااااااااااه 
ومن كتر ما اتفرجت علي افلام اجنبي فكرني حال امتنا باللي بياخد دواء يحولك الي مسخ زي افلام الاجنبي 
احنا محتاجين ثوره مش ثوره شارع ويسقط يسقط الحكم ......
احنا محتاجين ثوره اخلاق 
هذه القصه غضبا لرسولنا الكريم بسبب جريده شارلي ايبدو 
#الا_رسول_الله 
ارجعوا الي قيمكم 
صص