الخميس، 21 مايو 2015

                                                                        قصه روح الساحر الجزء الأول 
بطله القصه هي دينا من سينا تروي قصه حياتها الغريبه والمريبه التي أثارت الجدل واستضافها كل الاعلاميين وتبدأ قصه دينا حينما سافرت في رحله الي الشام مع والدها وصديق والدها الذي كانت لا تحبه لأنه كان يعمل في السحر الأسود وكانت نظراته لها حاده شيطانيه وكان حينما يتركهم والدها يهمس لها الساحر قائلا : انا اعبد الشيطان ستكوني صاحبه المملكه وستساعديني بجمالك ان تجذبي متطوعين لمنظمتنا فكانت تقول له : اتق الله يا ساحر انا اعبد الله وحده لا شريك له فيغضب الساحر ويتوعد لها ووصلوا الي ارض الشام ونزلوا في قصر واسع في دمشق واخذ والد دينا يتعلم من صديقه السحر وفسدت اخلاقه واصبح يترك ابنته مع الساحر وفي يوم من الأيام حاول الساحر ان يقترب من دينا اقترابا مريبا !!!! ولكن دينا احرقته بالنار فأخذ يتعذب الساحر وانطفأت الانوار وكان القصر يهتز واخذ يقول الساحر وهو يحترق : اتحرقيني يا دينا ؟ !! لسوف ترين عذابا شديدا واخذت دينا تبحث عن والدها لتهرب من القصر ولكن والدها كان يقفز من النافذه وحينما صرخت قال لها : حرقتي صديقي وتريدين حرقي ؟ !! فتعجبت دينا من والدها الذي لم يدافع عنها لم تعرف كيف ترد من تعجبها الشديد من والدها وقفز والدها ومات اما دينا فهربت بأعجوبه من القصر المظلم خائفه واخذت تجري الي ان وصلت الي ريف في دمشق فوجدها شاب سوري فقال لها : يا امرأه هل بك شيئا ؟ فقالت : نعم اني خائفه فقام الشاب بأخذها الي بيته لتنام قليلا وتركها في البيت وحدها وحينما نامت حلمت بكابوس ان الساحر يمسك برقبتها ويعذبها ولكنها وجدت شابا علي حصان ابيض ملثم الوجه يرفع سيفا مكتوب عليه الله اكبر ويقتل هذا الساحر القبيح واستيقظت دينا من نومها فوجدت فأر اسود يكلمها ويقول لها : دينا الساحر في انتظارك لتكوني صاحبه المملكه فصرخت فسمع الشاب صوتها فوجدها تشير الي الفأر وتصرخ فنظر الفأر الي الشاب والعجيب ان الفار الذي كان يخيف دينا نظر الي الشاب للحظات ثم اصابه الرعب وانصرف الفأر فسأل الشاب دينا : أأنت بخير ؟ فقالت : نعم شكرا علي مساعدتك فقال لها : ما اسمك ؟ فقالت : دينا وانت ؟ قال : منصور 
وما علاقتك بالسحره يا دينا ؟ 
فتعجبت دينا كيف عرف ان هذا الفأر ساحر ؟ 
فقال لها : انه لو كان فأرا لما نظر الي للحظات ولجري بسرعه ولكنه ساحر تأملني فهرب مني 
فقالت له : وما سر رعبه منك ؟ 
فقال لها : اصلي الفجر واطيع والدي 
وهنا عرفت دينا انه هذا الشاب الملثم الذي رأته في الحلم الذي سيقتل الساحر 
واخذها منصور ليريها دمشق واخذوا يتجولون وقضوا اوقاتا ممتعه ثم تزوجوا والعجب انه مرت سنين دون ان يروا الساحر هل ان الساحر قد صبر لكي يصبح اقوي ؟ !!
ولكن دينا عاشت سنينا سعيده قبل سنين المتاعب وفجأه وبينما هم يذاكرون لابنائهم اذا بالولد ينزف دما ويقول بصوت مرعب : انا سأنضم لمملكه الساحر يجب جميعا ان تأتوا معي فحاولت دينا منعه فضربها ضربه اوقعها مغشيه عليها وهو ما زال 7 سنوات !!! اما منصور الذي كان فارسا كان الولد اقوي منه واخذ منصور يحاول منعه ولكن الولد القي بالسكين في وجه منصور فأصيب منصور بالعمي وفجأه خرج الساحر ومعه الاف الجنود ويأمرهم بتقييد منصور ودينا واخذهم الي مملكه الشيطان 
الي اللقاء في الجزء الثاني 

الجمعة، 23 يناير 2015

قصه كرامه مسلم

والدي ووالدتي ربوني ان يبقي عندي كرامه وادافع عن الاسلام اتولدت في زمن فيه الناس بتخاف ربنا ناس فاهمه الدين صح عارفه الغايه المثلي من خلق البشر وهوه اعمار الكون بس كان حلم حياتي اللي اتمنيته اني اشوف اخر الزمان هل حيفضل حالنا زي كده ؟ بس قريت وعرفت ان احنا حنبقي في زمن فيه فتن وان العرب حيبقوا مذلولين 
انا عايش في الاندلس جنه المسلمين في الارض كتب وعلم وتقدم وتعايش مع الاخوه المسيحيين واليهود اللي فعلا عايز يتعلم التعايش يقرأ عن الاندلس حضاره عريقه ناس بتشتغل بجد محدش بيضيع وقته في تفاهات قلت ازاي العرب دول يتذلوا في يوم من الايام مستحيل بس الاحاديث موجوده قدامي فكان لازم اصدق ولكن مكذبش عليكوا كنت بشك واتمنيت اشوف اخر الزمان ده 
وكان اللي اتمنيته حصل مشيت في الشارع لقيت مكتوب قهوه الملحدين !!! شفت حجاب غريب لا لا ده مش حجاب ده مش لبس محجبه ابدا مقدرش اوصفلكوا المنظر اتمنيت ميكنش حقيقي شفت دماء العرب في الشوارع كلها شفت العربي معندهوش كرامه شفت الجوامع بتشتكي من قله المصلين شفت ناس بتعبد الشيطان شفت ناس بتنافق شفت شرع ربنا مش متطبق شفت اباده للمسلمين شفت ناس بتصرخ من البرد ده انا كنت في زمن اتحركت فيه جيوش المسلمين علشان تنقذ اسيره واحده دلوقتي الناس كلهم مذلولين شفت ممارسه ما يغضب الله في شاشه بقي اسمه فن وشفت حاجات كتير في امه محمد شفت انها مش بتصنع حتي القلم اللي تكتب بيه وقفت بعد كل الصدمات دي قعدت في قهوه الملحدين علي اساس ان مكنش فيه مكان قريب ارتاح فيه والشباب قعدوا يسالوني انت ملحد ؟ قلتلهم : لا انا مسلم الحمد لله  قعدوا يشتموا في ديني كنت عايز اقوم اتعارك معاهم بس تماسكت غضبي وناقشتهم نقاش طويل جدا مؤنين بنظريات زي الانفجار الكوني العظيم بس برضه مبيقولوش مين اللي عمل الانفجار الكوني ؟ وريتهم اعجازات القرأن ورديت عليهم بكلام الفلاسفه الغرب اللي اكدوا علي وجود خالق لا لا مش دي امه محمد 
روحت المكان اللي بيصوروا فيه احد الافلام الخبيثه لقيت فيلم عصبني جدا لدرجه اني اتسببت بمشكله معاه قالي : انت راجل متخلف مش متحضر
قلتله : ايه التحضر في اللي بتعملوه هوه مش الفن انك ترتقي بيا ؟ فين الرقي بقي في اني اقدم قله ادب وسفاله زي دي ؟ !!!!!!!!!!!!!!!  
بس هما تجار الفن بقي وشفت اشباه شيوخ شفت اللي يقري كتاب بقي شيخ وعالم 
شفت الجاهل بقي سياسي 
شفت ملحدين بيتكلموا في وسائل الاعلام 
شفت فساد وذل
شفت الرسول بيتهان علي النت من غير ما حد يتكلم قلت لازم تحصل ثوره 
بس بنادي في ناس ميته ناس مغيبه 
ناس قيمتها صفر في المجتمع 
دخلت افلام اجنبي لقيتها محترمه لقيت الغرب متقدم عننا يااااااااااااااااه 
ومن كتر ما اتفرجت علي افلام اجنبي فكرني حال امتنا باللي بياخد دواء يحولك الي مسخ زي افلام الاجنبي 
احنا محتاجين ثوره مش ثوره شارع ويسقط يسقط الحكم ......
احنا محتاجين ثوره اخلاق 
هذه القصه غضبا لرسولنا الكريم بسبب جريده شارلي ايبدو 
#الا_رسول_الله 
ارجعوا الي قيمكم 
صص

الجمعة، 29 أغسطس 2014

قصه : فلسطين عاصمتها القدس

                                                    قصه شاب محترم 
اسمي محمود طالب في الاعداديه يعتبرني هذا العصر محترما لا اعرف لماذا فانا انسان عادي ! ولكن هل اصبح المجتمع غير اعتاديا ؟ اطلق علي اصدقائي المقربين اسم المحترم ولكن لماذا ؟ فأنا انسان مثلهم ولكن عرفت في النهايه ان المحترم في هذا الزمان هو الذي لا يرتكب ما يرتكبه الشباب في سن المراهقه !! ما ستقرأونه هو مواقف في حياتي لكي اصل الي النجاح وكي احافظ علي قيمي 
-في المدرسه 
سامو عليكو يا تلاميذ 
التلاميذ : وعليكم السلااام ورحمه الله وبركاته 
-اتفضلوا اقعدوا                - شكرا 
 المدرس :النهارده يا حبايبي حنتكلم عن قانون نيوتن في الفيزياء طبعا يا حبيبي احنا كمصريين لو كانت التفاحه وقعت علينا كنا كلناها لكن نيوتن فكر 
قومت ورفعت ايدي : وقلتله يا مستر كده غلط ! انت بتربي فينا اننا نبقي سلبيين وبعد مده في طالب مصري اكتشف خطأ في قانون الجاذبيه لنيوتن ! بلاش يا استاذ نعلم الاولاد ان يبقي عندهم عقده الخواجه وانهم يبطلوا تفكير ارجوك يا استاذ 
نظر لي الاستاذ نظره يبدو فيها علمات الغضب والسب في نفس اللحظه
فقال لي : انت يا ابن ****** اطلع بره يا حيوان وتجيب ولي أمرك بكره 
وفي اليوم التالي قدام زمايلي 
الاستاذ : ايه يا حيوان مجبتش اهلك ليه ؟ طبعا ما انت صايع تلاقي اهلك معرفوش يربوك مش حتخشلي حصه الا لما اهلك ييجو 
قلتله في أدب : اسف يا استاذ محدش حينفع ييجي 
قالي : ليه انت مش محترمني ولا ايه ؟ طب انا حسقطك 
مسكت الحزن في عيني وقلت له : اصل انا يتيم !!! 
الأستاذ : انت ولد كذاب المفروض اني اصدقك ؟ 
محمود رد في عزه نفس : انا شاب فلسطيني ابويا وامي ماتوا في القذف الصهيوني علي غزه وانقذني ظابط بالجيش المصري 
فنظر اليه الاستاذ نظره وشعر ان الشاب لا يكذب فوقع الاستاذ علي  الأرض وكأنه شعر انه ظلم الشاب كثيرا وقسي عليه وانفجر المدرس بالبكاء قائلا : متزعلش مني يابني انت في مصر انت في أمان متقلقش 
قررت ان انضم للمقاومه الفلسطينيه لكي احارب الصهاينه الذين شردوني من بيتي وقتلوا ابي وأمي 
وبعد ان انهيت دراستي قررت الذهاب للحدود لأضرب علي معسكرات الجنود الاسرائيليين واخذت معايا ديناميت ثم اشعلته والقيته علي المعسكرات وحينها حدث اضطراب في المعسكر فقاموا يبحثوا عمن يفعل ذلك فهربت سريعا قبل ان يعرفني احد 
ثم ارسلت رساله للجنرال اليهودي شلومو مزراحي وفيها الي اللقاء في عمليه أخري 
فقام الجنرال يتخبط بحثا عني 
قررت اني اكون مثقفا وأقرأ عنهم كل حاجه حتي وجدت كتابهم *الماسونيه*
انه كتاب خطير لمؤامره خبيثه تتلخص في سيطره الصهاينه علي العالم بكل السبل والعجيب ان فيها كل ما يحدث في العالم العربي الأن وهو مقسم الي خطط وقد حدث منها الذي نراه في العالم العربي من نشر الأباحيات والفساد وعباده الشيطان واحذروا فقد نشرت الماسونيه عباده الشيطان بطريقه خطيره جدا انهم يهدفون للسيطره عن العالم وهناك اشياء لم تحدث ولكنها ستحدث عما قريب 
وحينما تراجع كتب الصهيونيه كلها ستجد ان فيها مخطط لتقسيم دوله مصر الي 5 دول !! وتجد ايضا ان من مخططاتهم نشر الأرهاب او ما يسمي الجهاد الاسلامي فيضرب العرب بعضه ببعض وايضا يشوهوا صوره الاسلام ! انه كتاب خبيث جدا ولو قرأته عليكم وفجأه وجدت نفسي مضروبا علي رأسي وحينما استيقظت وجدت حولي كتائب نسائيه يهوديه ! 
فقلت لهم : اين انا 
فقالوا : انت في تل أبيب 
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فقلت لهم : تقصدون القدس 
فقالوا : انت الأن في اسرائيل 
قلت لهم : لا يوجد دوله تسمي اسرائيل انتم تعيشون علي دمائنا وسيأتي يوما ونحرر بلادنا ولن توقفونا عن حلمنا لن تستطيعوا ايقافنا عن استرداد أرضنا 
فضحكت احداهن وقالت : انت وحدك ونحن الأن نستطيع قتلك ولكن سنأخذك الي الجنرال لكي نعرف من وراءك 
واخذوني الي الجينرال وعذبوني شهرا في جلسات الكهرباء ولم اتكلم لم اعد احتملها 
وكان الصهاينه حينما ييأسوا من احد يضعوه في السجن ويتركوه 
ثم وضعوني في السجن فوجدت حولي ابطال من كل الدول العربيه قبضوا عليهم الصهاينه ولكنهم يقولون : سوف يأتي الفهد ويخلصنا 
فقلت لهم : من الفهد ؟ 
فقالوا : جندي مصري من المخابرات سيقوم بعمليه ضد الجينرال وينقذنا 
وانتصر الجندي المصري علي الجينرال نعم انه خير اجناد الأرض 
ثم وقفت مع اخواني العرب ومع الجندي المصري وامسكنا ببعض 
فلسطين ستعود وسكتون عاصمتها القدس 

الثلاثاء، 12 أغسطس 2014

قصه الباشا التركي الجزء الثالث الاخير

وجدت نورا مضيئا من القصر الذي بجواري لا اعلم لم انا وحدي هنا في هذا المكان ولا اعلم لم كل هذا يحدث معي ؟ لماذا فعل اللواء بي كل هذا ؟ لا بد انه يعلم ان هذا البيت يحدث فيه كل هذا وقررت ان ادخل القصر لاعلم سر هذا النور والاغاني اليونانيه التي تصدر من القصر ونزلت من بيتي ووقفت علي باب قصر الفتاه اليونانيه فوجدت مكتوبا علي الباب * باب العذاب * ثم رأيت الباب يصدر منه اصوات اغاني عاليه وفجأه رأيته الباب ينفتح والفتاه اليونانيه معها فتاه تبدو مألوفه بالنسبه لي انها تلك الفتاه التي كانت في الصوره التي ابتسمت لي انها تبدو مخيفه جدا ورائحتها كريهه كأنها كلب ميت ثم قالت تلك الفتاه سأذهب لأحضر لك بعض الشاي وتركتني مع اليونانيه التي تسمي اليزابيث 
اليزابيث : اعد يا يا ياسين الوعد جايلك واللي قتلني حيقتلك 
ثم جاءت الفتاه الاخري ابنه الباشا التركي التي تسمي شاكي 
وقالت : الشاي يا ياسين 
فنظرت الي الشاي فوجدته كوبا من الدم ليس شاي ابدا ثم قالت اشرب يا ياسين 
فقلت لها : شكرا مش عايز اشرب
فقالت في صوت رجل : اشرب يا ياسين والا قتلتك 
قمت مفزوعا والفتاتين تمسكان بالسكين ثم يخرج خمس كلاب لا لا انهم ليسوا كلابا انهم حيوانات اول مره اراها في حياتي انه جسم كلب ورأس شيطان ثم اخذت اجري واحاول فتح باب القصر لاهرب فوجدته مغلقا باحكام يا الهي ماذا افعل ثم قلت لهم ماذا افعل لكم وتتركوني ؟ فقالوا في صوت واحد : قدامك حل واحد انك تكون تابع للباشا التركي 
فقلت لهم : ماشي انا موافق فين هوه الباشا التركي ؟ 
فقالولي : انتظر لحظه 
وحينها تعجبت حينما رأيت الباب مفتوحا فهربت سريعا الي قصري كي أخذ اغراضي واهرب من هذا القصر واسافر علي اللواء بسرعه وفعلا عرفت اطلع من قصر اليونانيه وطلعت علي قصري لكن لقيت كل الصور اللي في قصري بيطلع منها الاشخاص اللي فيها وكاني بشاهد مسرحيه  طلع الباشا التركي ومراته والباشا التركي بيقلها : ها نقتله ولا نحرقه ؟ مراته بتقله : ده باين عليه محقق ذكي متخليه تابع لينا 
وتطلع بنته تقول : لا لا لا خليه عريس ليا ده حتي شكله جميل خالص
وفجأه اشوف اليونانيه في مشهد غريب وهيا بتقول : اللي حيقرب منه حقتله 
الباشا التركي : انتي ازاي تعصي اوامري ؟؟؟ ده انا اقتلك وقتل اليونانيه 
وبصلي وضحك وقالي : نفسك في ايه قبل ما تموت 
بكيت وقلتله : نفسي اخرج من هنا 
قالي : انا حخليك تابع ليا انت ازاي تجرؤ تشتري قصري ؟  
قلتله : هوه مين اللي قالك اني اشتريته 
قالي : اللواء صاحبك 
قلت في نفسي اه يا ابن الكلب بقي انت السبب في كل اللي انا فيه طيب انا حوريك وفكرت للحظه وقلت للباشا التركي : بالعكس ده هوه اللي اشتراه وقالي تعالي اقعد فيه ده بيوقع بيننا ايه رايك انت تروح تتصرف معاه ده بيضحك عليك 
غضب الباشا التركي وقال انا محدش يضحك عليا انا حدمره وحخرج 
قلتله : تخرج فين انت حتخرج كده في الشارع ؟
قالي : ابعد عني ودفعني بقوه 
وخرج في الشارع وعمل الباشا التركي مذبحه في الشارع علشان يوصل للواء ووصل لمكتبه اما انا ففجأه لقيت البنت اليونانيه جاه بتقلي انا عايزاك تخلصني من الباشا التركي 
قلتلها : طب اخلص منه ازاي ؟ 
قالتلي : هوه بيحب بنته جدا امسك الصوره دي لبنته وهوه حيبكي وبعد كده خد السلاح ده انا كنت بطلعلك علشان حاسه انك تقدر تخلص منه بس مكنتش قادره اكلمك لانه كان بيمنعني قالتلي بس خلي بالك لما يموت حيقتلك ده خطر عليك 
قلتلها في ابتسامه : انا عيشت بحمي الحق وحموت وانا بحميه 
ومسكت صورته والسلاح وطلعت علي بيت اللواء لقيت البيت متهدم ولقيت الباشا التركي واقع علي الأرض وفجأه لقيت اللواء بيقلي : حافظ الشهاده تقلها قبل ما تموت ؟ 
قلتله : ليه عملت كده فيا ياسياده اللواء ؟ 
قالي : هاهاهاها انا مش لواء اصلا انا اعرفك بنفسي انا المحقق احمد سيف الدين من اشطر محققين القرن الواحد والعشرين لغايه ما طلعت انت يا حقير وبقيت احسن مني واخدت الشهره مني 
قلتله : انا ؟ وطب وانا ايه ذنبي في كده ؟ ارجوك بلاش تخلي الحقد يعميك زي ما عملت فيا كل ده حرام عليك ده انا نمت ايام وانا مرعوب في القصر ده وبعدين قلي انت قتلت الباشا التركي ازاي ؟ 
قالي : انت عبيط ؟؟ انا اقتل الباشا التركي ازاي الباشا التركي هوه انا انا الباشا التركي اتعاملت وروحت لاشهر سحره في العالم واشهر ناس يعملوا تعاويذ علشان يرعبوك في القصر والغريبه انك منتحرتش 
قلتله : انت فكرك لما انا اموت حتقضي علي تاريخي تاريخي حيفضل موجود ارجوك متخليش السحر يعميك وانا مسمحك 
قالي : خلاص انتهي الكلام 
وفجأه لقيت البنت اليونانيه اليزابيث ضربته لغايه ما موتته 
قمت وقلتلها : شكرا علي مساعدتيك يا اليزابيث
وفجأه لقيت وراها خمسين واحد لابسين لبس تركي وقالوا في صوت واحد 
احنا اللي متشكرين انك طلعتنا من عالم الأموات 
قلتلهم : نعم ؟ قالتلي اليزابيث في ضحه شريره : احنا كلنا ميتين وانت حتيجي العالم بتاعنا *عالم الأموات *
حتفضل العالم ده مطاردنا وحيفضل في صراع دايما بين الخير والشر المهم انت متدخلش العالم ده زي ما دخلتوا المشكله اني بعد ما دخلت العالم ده حبقي روح شريره تطارد كل الناس اللي حتيجي قصر الباشا التركي وفجأه نزلت صورتي ضمن اولاد الباشا التركي !!!!!!! 
ارجو ان تكون نالت روايتي اعجابكم 
#المحقق_ياسين 

الاثنين، 11 أغسطس 2014

قصه الباشا التركي الجزء الثاني

 استيقظت واحتسيت كوبا من الشاي بعد هذا الحلم المريع المخيف الذي شاهدته ليله امس الذي يذكرني بحلم كنت اراه وانا صغير ثم تجولت قليلا في هذا القصر الجميل الذي اعجبني طرازه والاعجب اني نسيت كل ما حدث بالامس وكل ما اتذكره ان القصر اعجبني  ثم نظرت في الصور فوجدت صوره كصوره البنت التي علي الحائط وتذكرت وقتها انها ابتسمت لي بالأمس وهي بنت شكلها غريب فجميعهم يبدون كالاتراك البشوات 
اما هي فتبدو انها فتاه من اوروبا وشعرها يغطي احد عيناها وتبتسم ابتسامه لا تبشر بخير انها تلك الابتسامه التي رأيتها امس ثم وجدت قطه سوداء تقفز علي وكأنها تريد ان تفترسني وفجأه طرق باب القصر واختفت تلك القطه ظننت انها دخلت من احد النوافذ ولكن العجيب ان كل النوافذ كانت مغلقه !!! 
ودخل اللواء احمد قائلا لي في حنق : ما رأ]ك في القصر ستشتريه ؟؟ 
فقلت : انت متسرع ليه اني اشتري القصر ؟؟ !! وبعدين يا سياده اللواء ده قصر كبير حنضفه ازاي ده ؟ 
فقال اللواء : لا تحمل هم التنظيف انا اجبلك اللي ينضفهولك
فقال ياسين : يا سلام ع الخدمه يا باشا ده شغل عالي اوي خلاص انا حشتريه علشان مزعلكش بس 
وبعد يومين القصر بقي بيلمع من النظافه واشتريت القصر ونمت فيه ليله جميله 
واستيقظت بعد ان طرق الباب طرقه مريعه 
ايه يا اللي بتخبط انت حيوان 
وفتحت الباب فوجدت : فتاه جميله انها تلك الفتاه اليونانيه التي رأ]تها في القصر المجاور لنا وحينما سألت اللواء لم يجد اي قصر 
فقلت لها : نعم هل استطيع ان اساعدك ؟ 
فقالت : انا خائفه جدا هناك شخص يريد قتلي 
فقلت لها : من هو هذا الشخص 
فقالت : انه يسكن عندك انه الباشا التركي 
فقلت : من هو الباشا التركي ؟؟؟ فقالت : صاحب القصر يا غبي انه خلفك يمسك بمسدس ويريد ان يقتلني 
فالتفت ورائي في رعب فلم اجد شيئا ثم التفت الي الفتاه اليونانيه فلم اجدها 
يا لها من حيره من هو الباشا التركي هذا ؟؟؟ 
ثم اخذت اسير في هذا القصر الواسع فوجدت حجرات الابناء وكل حجره تحمل احدي الصور ثم وجدت حجره مقفوله بالخشب ويخرج منها دخان فكسرت هذا الخشب وفتحت الباب فلم اجد اي حريق فمن اين يأتي الدخان ؟؟ !!! 
ثم نظرت الي اعلي فوجدت صوره كبيره يبدو انها صوره الباشا التركي انه رجل ارستقراطي طويل القامه وعريض ويحمل مسدسا في الصوره واخذت اقرأ الكتب انه في عصر الدوله العثمانيه كان هذا الباشا التركي المدعو سينمار هو صاحب هذا القصر وكان رجلا ظالما ديكتاتورا فاسقا كان يفعل اشياء مريعه ثم وجدت في مذكراته صوره هذه الفتاه اليونايه وكان التاريخ قديما ونحن الان في عام 2014 ؟ فكيف اري هذه الفتاه اليونانيه ثم نظرت علي الصفحه التي بعدها فوجدت سينما *الباشا التركي * كاتبا في مذكراته : ان قصر حبيبتي اليزابيث اليونانيه بجانبي وقد هدمت هذا القصر لكي اتزوجها فرفضت ذلك فقتلتها قتلتها لكي لا تعيش وحي في حضن احد غيري 
وانهيت قراءه مذكرات الملك سينمار ونظرت من النافزه فوجدت القصر كما هو لم يتهدم فكيف هذا ؟ وكان المرعب اني وجدت نورا مضيئا يخرج من هذا القصر واسمع صوت الاغاني اليونانيه من القصر فقررت ان اتشجع وادخل هذا القصر لاكتشف السر 
الي اللقاء في الجزء الثالث لمعرفه اسرار القصه كلها 
الكاتب : عمرو محمد 

الأحد، 10 أغسطس 2014

قصر الباشا التركي المسكون الجزء الأول (قصه رعب )

يظن البعض اني اتعاون مع السحر لحل الالغاز ولكني اذكي من ذلك انني كنت اذكي المحققين وكان جميعهم يغارون مني لم تأخذ مني اي قضيه في حلها اكثر من خمس دقائق لا ابالغ في ذكائي ولكن حدث في قصتي اشياءا غريبه ومثيره علمتني دروسا في الحقيقه استفدت منها جدا وها انا الأن سأروي لكم قصتي يظن البعض اني اسطوره وقد حاول بعض المحققين الذين يغارون مني ان يثبتوا للعالم انن ساحر فقط ولكن سادافع عن نفسي بقلمي وسأروي لكم قصتي .....
الو السلام عليكم .....              وعليكم السلام المحقق ياسين مع حضرتك مين معايا ؟ 
انا ظابط يا ياسين في قضيه صعبه محتاجينك فيها   
- ياسين : يا حا الظابط انا مش فاضي انا في المصيف دلوقتي 
الظابط : ياسين ارجوك محتاجينك 
ياسين : حاضر يا حا الظابط 
بعد 5 دقايق التليفون بتاعي يرن تاني 
الو معاك المحقق ياسين                    ايوه يا ياسين معاك اللواء احمد سيف النصر 
ياسين : يا جماعه هوه مفيش محقق غيري في ام البلد دي 
اللواء : ها ها ها  معلش يا ياسين بنتعشم فيك يا تعالي بسرعه يا باشا 
بعد ان اغلقت المكالمه مع اللواء قررت الرحيل من المصيف وانا اري البحر ونادما لتركي اياه ثم ودعت ابن اخي خالد الذي كان يود دائما ان يأتي معي ليشاهدني وانا احقق ولكني كنت احبه ولا اوده ان يري افعال المجرمين كنت خائفا عليه جدا 
ركبت سيارتي وانقلت الي العنوان الذي قاله لي اللواء في الهاتف 
سياده اللواء سيف النصر ازيك ؟؟                   _ اهلا ازيك يا ياسين تعالي حللنا ام المشكله اللي معقدانا دي  
ياسين : لا تقلق يا سياده اللواء ايه تفاصيل القضيه بسرعه 
اللواء : امبارح حدثت حادثه مرعبه جدا زوجه اترمت من الدور العاشر وفي ايدها سكينه وجوزها بيقول انها انتحرت عايزينك تتحري في القضيه دي 
ياسين : واين زوجها       اللواء : اهو زوجها يبقي الدكتور مراد 
ياسين : ازيك يا دكتور مراد ايه مراتك انتحرت ليه 
دكتور مراد : مش عارف جيت لقيتها انتحرت 
ياسين : واضح في الورق اللي قدامي انك متجوز اكتر من واحده 
دكتور مراد : اه مش حلال ولا ايه 
ياسين : انا مش شيخ ازهر علشان اقلك حلال ولا حرام انت عندك ولاد ؟ 
دكتور مراد : اه عندي ولدين عندهم 15 سنه 
ياسين ساب الراجل وقعد يقلب في البيت شويه بعد خمس دقايق قال ياسين : اقبضوا علي دكتور مراد 
فالشرطه مسكاه والدكتور مراد بيقول لياسين : انت ايه دليلك يا عم !! انت مجنون 
ياسين : استني عليا حقلك اهو واضح ان مراتك كانت عاملالك تفاح امبارح انا لقيت في تليفونك امبارح رساله مكتوب فيها خلص علشان ناخد الامانه ولقيت مراتك كاتبه في مذكراتها انك حاولت تقتلها اكتر من مره علشان تاخد عيالها تصدق انك راجل واطي صحيح مراتك عملالك تفاح وتقتلها بالسكينه اللي مقطعالك بيها التفاح علشان بصماتها تبقي عليها ومراتك التانيه تاخد عيالك سألتني في الاول : الجواز ده حلال ولا لا اه ربنا حلل الجواز يا شيخ الدكتور لكن ربنا محللش الظلم 
يالا يا سياده اللواء خدوا الحقير ده علي السجن 
ياسين : خلاص كده يا سياده اللواء احمد حليتها عايز مني ايه تاني سيبني اصيف بقي 
اللواء : انت حقك تاخد اجازه تستجم فيها ايه رأيك تسافر عندي قصر في القاهره كنت اشتريته من باشا تركي بس لسه مقعدتش فيه انت تقعد فيه بقي 
ياسين :  يا عم لا سيبني انا مبحبش قعده القصور انا بعشق البحر 
سياده اللواء : فكر ده قصر فخم قوي وبقولك بتاع باشا تركي كبير بس مات الله يرحمه بس قصر حكايه 
ياسين : حاضر بس مش حاخده ببلاش انا حشتريه 
اللواء : طول عمرك مش بتحب حد يجيبلك حاجه يا ياسين يا عم براحتك 
وذهبت مع اللواء لكي اري القصر 
ويفتح باب القصر ياله من باب مرعب جدا وقديم انه تراث رائع منذ عصر الدوله العثمانيه يبدو انه كان قصر لوالي عثماني وما كل هذه الصور ؟ !! انها صور لعائلات كبيره ولكني رأيت شيئا عجيبا رأيت امرأه تبتسم لي من داخل احدي هذه الصور ثم حركت حاجبيها لي من الصوره ولكني اغلقت عيني وفتحتها فوجدت الصوره لا تتحرك وقلت هذا للواء احمد سيف النصر فضحك وقال لي انت باين عليك مش نايم كويس يا ياسين 
قلتله في تكبر : المحقق ياسين لو سمحت 
ضحك اللواء وقالي : ماشي يا عم المحقق  ولكن ضحكته كان فيها خبث وكأنه يحقد علي اني محقق لم ابالي لهذه الضحكه واستكملت مشاهده القصر وكان القصر بجواره قصر اخر يسكن فيه اجانب من اليونان ونظرت من شرفه القصر فوجدت فتاه جميله ترتدي فستانا طويلا تنظر الي باسمه وكنت افهم اليونانيه فقلت لها : صباح الخير باليونانيه 
ثم قالت لي صباح النور ولكن بعدها لم اشعر بشيئا ولم اتذكر شيئا الا ان صديقي اللواء يقول لي استيقظ يا ياسين فأستيقظت وانا اقول انها اسحرتني هذه الفتاه 
فقال له اللواء : اي فتاه  
فقلت له الفتاه اليونانيه التي تسكن بجوار قصرك 
فقال اللواء : لا يوجد قصر اصلا 
ففتحت عيني فلم اجد قصرا ولكني فعلا متأكد انه كان هناك قصر بجانب قصر اللواء 
شيء عجيب اكان هذا حلما ولكن لم يكن حلما 
فقال اللواء : يبدو انك تعبان نام شويه وحاجي بكره اصحيك 
سابني اللواء لوحدي وانا تعبان في القصر مع اني لسه مشرتهوش واستغربت كرمه ده لكن فعلا انا كنت تعبان فمفكرتش ودخلت في نوم عميق وحلمت بكابوس كنت بحلمه وانا صغير
حلمت اني في بيت العائله القديم نايم مع والدتي وعطشت فأستيقظت لشرب الماء فوجدت امي تكلمني فدخلت الي غرفتها فوجدتها نائمه اذا فمن كان يكلمني ؟ والاكثر رعبا انها امامي نائمه وبخلفي واحده شبه امي بتكلمني في بيت العائله !!! يا له من حلم مريب 
ثم استيقظت فازعا من هذا الحلم المريب اتساءل لماذا تذكرت هذا الحلم عندما نمت في هذا القصر ؟؟؟ 
الي اللقاء في الجزء الثاني من الروايه 
ارجو ان تنال القصه اعجابكم :) 
الكاتب : عمرو محمد 

الأربعاء، 6 أغسطس 2014

                                                                                 ملك اسبانيا الجزء الثالث
في الجزء الثاني توقفنا عند مشهد خطير  ان رضوي قد اختطفت والعصابه ستقتلها والعصابه والجندي الاسباني لا يعرفوا ماذا يفعلوا هل يقتربوا فيموتوا جميعا ؟ ام بهربوا ويتقل الاشرار رضوي ؟
الجندي الأسباني يضحك بصوت عالي ويقول ليس علينا سوي ان نجري !!! فيتعجب منصور من كلامه ويقول له انا لن اهرب معك انا سأبقي هنا لأنقذ رضوي ويقول احد رجال العصابه في خبث : يا له من مشهد انت رائع يا منصور وكم انت حقير ايها الجندي الأسباني الهارب دائما تهرب وتترك لنا كل شيء تركت لنا بلدك اسبانيا وتركت لنا جميع نساء اسبانيا وتركت لنا  اموال اسبانيا ليس لك شرف ولا ذمه فقال الجندي الاسباني :  نعم تركت اسبانيا لكي احررها لكي اكتب جنازتكم اليوم ايها الاشرار  ثم امسك بيده عصا سحريه من التعاويذ التي قرأها في الكتاب الذي اعطاه له الرجل المجنون في*  الجزء الثاني * فدمر الجندي الاسباني جميع الأشرار وامتطي جواده ليحرر اسبانيا ويركب جواده  والدموع تنزف منه قبل ان يلحق به رضوي ومنصور ويجري بسرعه الصاروخ بجواده ويدخل قصور اسبانيا لوحده ويقتل جميع الجنود بسيفه وهو يتذكر اهله الذين ماتوا من العصابه وهو يتذكر نساء اسبانيا الذين اغتصبوهم وهو يتذكر الشيوخ والاطفال الذين قتلوا او اصبحوا عبيدا للأشرار وظل يقتل فيهم جميعا الي ان وصل لملك اسبانيا الشريروفي حرب عنيفه دامه ساعاات بينهم وجد زعيم اسبانيا الشرير ثم قرر ان يفجر العالم كله وهي الخطه البديله ان لم ينجحوا في ان يملكوا العالم فسيفجروه انهم يعتدون علي النساء والاطفال اليس لهم عقل فكيف يفعلون هذا وقال له الجندي الأسباني : ارجوك لا تفعل ذلك نحن اولاد حواء وادم مهما كانت المطامع لا يجب ان نعطي للشيطان فرصه ان يفرق بيننا ارجوك ويقول له الرجل الشرير : بل انا الشيطان انني سيطرت علي جسد هذا اللعين بعد ان قام بعمل صفقه معي انا الشيطان وسأقتلك ايها البشري فقال له ملك اسبانيا : يقول القرأن انك ضعيف ولن ادعك تفجر هذا الكون فقال الشيطان وهو يمسك بعضا سحريه قائلا تعويذته ليفجر العالم ولكن تذكر الجندي الاسباني الصفحه الاخيره من الكتاب الذي قرأه تذكر انه ستكون للعصابه خطه بديله تفجير العالم وحينها الحل الوحيد لمواجهه هذا قول هذه التعويذه المضاده مما تجعل التفجير يقتصر علي  مكان المعركه فقط ولا يخرج منها ليؤذي احد اخر وهذه التعويذه لن تؤذي احدا الا قائلها فابتسم الجندي الاسباني وقال التعويذه فمات هو والشيطان
منصور : رضوي يلا اخيرا الجندي الاسباني مات نمسك احنا بقي حكم اسبانيا براحتنا
رضوي : انت تتكبم بلغه المصريين ؟ منصور : يا رضوي انا مصري ابا عن جد والجندي الاسباني مصري ابا عن جد ومن المخابرات كمان  واسمه خالد اصل خالد ده لما لقي ان العصابه حتأثر علي دوله اسبانيا وعلي العالم قال يحاربهم علشان هيا دي مصر بتحارب اي خطر علي توازن العالم بس الصراحه الراجل لوحده ادي العصابه كلها علي قفاها
منصور : يلا يا رضوي بينا بقي نتجوز وناخد كرسي اسبانيا
رضوي : معنديش مانع
عمرو : القصه دي كلها ليها معني واحد ان مصر دوله مذكوره في القرأن البلد دي فيها عباقره والبلد دي رجالتها اللي محافظه علي العالم وموقفه الشر في العالم كله ولولا مصر كان زمان العالم كله تحت اسرائيل
والسلام عليكم ورحمه اللع وبركاته :)